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A ficha informativa do sistema de comércio de emissões da ue (eu ets)


Perguntas e respostas sobre a proposta de revisão do sistema de comércio de licenças de emissão da UE (EU ETS)
Bruxelas, 15 de julho de 2015.
Ver também: Comunicado de imprensa: Transformar o sistema energético da Europa - o pacote energético da Comissão para o verão (15 de julho de 2015)
1. Por que razão a Comissão propôs hoje uma revisão do regime de comércio de licenças de emissão da UE?
A Comissão Europeia apresentou uma proposta legislativa para rever o Sistema de Comércio de Emissões da UE (ETS) em consonância com o quadro de política climática e energética de 2030 acordado pelos líderes da UE em outubro de 2014. A proposta é parte integrante do trabalho para alcançar uma resiliência. União da Energia com uma política climática virada para o futuro - uma prioridade política da Comissão Juncker, lançada em fevereiro de 2015.
Este é o primeiro passo para cumprir a meta da UE de reduzir as emissões de gases de efeito estufa em pelo menos 40% até 2030, como parte de sua contribuição para o novo acordo climático global que deve ser adotado em Paris em dezembro. Esta proposta envia uma mensagem forte para a comunidade internacional em um momento crítico em que outros grandes players, como o G7 e a China, também demonstraram firme determinação.
O EU ETS é o maior mercado de carbono do mundo. A proposta de hoje visa assegurar que o EU ETS - a pedra angular da política climática da UE - continue a ser a forma mais eficiente de reduzir as emissões na próxima década. Pode, assim, basear-se nas experiências de empresas e autoridades públicas desde a primeira década de sua implementação. O EU ETS deve continuar a inspirar outros parceiros internacionais, como a China, a usar a precificação de carbono como um fator de custo efetivo para uma descarbonização gradual, mas sustentável de suas economias, para o benefício das gerações futuras.
A ação climática ambiciosa cria oportunidades de negócios e abre novos mercados para tecnologias de baixo carbono. A proposta de hoje confirma que a ação climática e a competitividade andam de mãos dadas. O RCLE UE revisto proporcionará incentivos mais fortes à inovação e continuará a assegurar que as indústrias europeias se mantenham competitivas nos mercados internacionais. São disponibilizados fundos adicionais do RCLE-UE para a inovação de baixo carbono - pela primeira vez também para a indústria de uso intensivo de energia - e para a modernização dos sistemas de energia nos Estados-Membros de rendimento mais baixo. Isto estimulará ainda mais a absorção de energias renováveis ​​e outras tecnologias com baixo teor de carbono e eficientes em termos energéticos, que são, juntamente com a descarbonização, outros objetivos-chave da União da Energia.
Por último, um RCLE UE revisto - baseado na recém-acordada Reserva de Estabilidade do Mercado - reforçará o funcionamento do mercado interno da energia e proporcionará melhores sinais de preços a longo prazo para os investimentos. A proposta do RCLE-UE de hoje contribuirá, por conseguinte, para um melhor funcionamento do mercado europeu da eletricidade, que é o melhor meio para garantir que a eletricidade possa ser fornecida aos consumidores e às indústrias privadas da forma mais eficiente em termos de custos.
2 Como irá a revisão beneficiar os cidadãos da UE, a indústria e os Estados-Membros?
A revisão proposta oferece múltiplos benefícios ambientais e econômicos. Ajudará a combater as alterações climáticas aumentando o ritmo dos esforços da UE para reduzir as emissões de gases com efeito de estufa. O corte de emissões também reduz a poluição do ar, em benefício da saúde dos cidadãos. Além disso, torna a Europa menos dependente dos combustíveis fósseis importados.
Esta proposta defende um regime de comércio de licenças de emissão da UE mais forte e mais eficaz, que ajude a colocar a UE no caminho de uma economia com baixas emissões de carbono. Ele traz oportunidades significativas para os negócios e a indústria para desenvolver e lucrar com novas tecnologias e mercados, apoia a inovação e ajuda a criar novas oportunidades de emprego e crescimento. A proposta também apóia a transição de baixo carbono, fornecendo mais fundos para atender às necessidades de investimento nos Estados Membros de renda mais baixa.
Ao mesmo tempo, a Comissão reconhece que pode haver riscos para algumas empresas expostas à concorrência internacional, desde que não sejam empreendidos esforços para o clima comparáveis ​​noutras economias importantes. É por isso que a proposta também inclui salvaguardas para a competitividade internacional das indústrias intensivas em energia da UE. Um enfoque importante é dado à redução dos encargos administrativos. Nos termos da proposta, os Estados-Membros continuarão a poder excluir os pequenos emissores do RCLE-UE, incluindo as pequenas e médias empresas com baixas emissões, desde que sejam sujeitas a medidas equivalentes.
3. Como a revisão do EU ETS contribui para os esforços internacionais de clima?
As reduções de emissões da UE serão uma contribuição importante para o esforço internacional de limitar o aumento da temperatura média global a menos de 2 ° C em comparação com os níveis pré-industriais.
A meta de "pelo menos 40%" para toda a economia ilustra o compromisso contínuo da UE de garantir um acordo ambicioso sobre o clima global com compromissos juridicamente vinculativos de todas as Partes em Paris em dezembro. A proposta de hoje dá continuidade a esse esforço apresentando o primeiro dos principais passos para cumprir essa ambiciosa meta de redução de emissões.
As decisões a serem adotadas em Paris devem mobilizar financiamento climático, transferência de tecnologia e capacitação para as partes elegíveis, particularmente aquelas com o menor número de capacitações. As finanças do sector público continuarão a desempenhar um papel importante na mobilização de recursos após 2020. Antecipando-se a estas decisões, a proposta de hoje solicita aos Estados-Membros que utilizem uma parte das suas receitas de leilões EU ETS para financiar acções climáticas em países fora da UE, incluindo para ações de adaptação aos impactos das mudanças climáticas. Caberá aos Estados-Membros dedicar parte destas receitas ao regime de comércio de licenças de emissão para apoiar acções de mitigação das alterações climáticas em países terceiros, incluindo os países em desenvolvimento.
4 Como a revisão do ETS afetará a quantidade total de permissões?
A quantidade total de licenças diminuirá 2,2% a cada ano a partir de 2021.
Desde 2013, o principal método de distribuição das licenças do RCLE-UE tem sido o leilão pelos Estados-Membros. Durante o atual período de comércio (2013 a 2020), 57% do montante total de licenças serão leiloados, enquanto as licenças restantes estarão disponíveis para alocação gratuita. A quota-parte das licenças de emissão a leiloar permanecerá inalterada após 2020. As receitas de leilão proporcionam aos Estados-Membros financiamento que pode ser utilizado para diferentes ações, como os programas de energias renováveis. Eles também podem ser direcionados a medidas de política social para apoiar uma 'transição justa e justa' para uma economia de baixo carbono para empresas, seus trabalhadores e consumidores, além de apoiar esforços internacionais de ação climática em países terceiros, inclusive países em desenvolvimento.
5. Como o sistema de alocação gratuita será melhorado após 2020?
Como o número total de permissões é limitado e está em declínio, o sistema de alocação gratuita precisa ser revisado para distribuir as permissões disponíveis da maneira mais eficaz e eficiente. As mudanças propostas visam minimizar a necessidade de um fator de correção [1] e garantir previsibilidade para as empresas.
A atribuição de licenças gratuitas centrar-se-á nos sectores com maior risco de deslocalizar a sua produção para fora da UE.
A arquitetura básica permanecerá em vigor depois de 2020, enquanto os elementos individuais serão melhorados de acordo com o acordo alcançado pelos líderes da UE em outubro de 2014:
Os valores de referência serão atualizados para capturar o progresso tecnológico nos diferentes setores. Os valores atuais são determinados com base em dados de 2007-2008 e não refletiriam o estado da tecnologia após 2020. Dados de produção - o sistema será mais flexível, levando em conta melhor os aumentos ou reduções de produção e ajustando a quantidade de alocação gratuita de acordo. Um número específico de licenças gratuitas será reservado para instalações novas e em crescimento. Vazamento de carbono - como atualmente, além de 2020, todos os principais setores industriais serão considerados em risco de vazamento de carbono. Custos indiretos do carbono [2] - Os Estados-Membros são encorajados a utilizar as receitas da leilão para compensar as regras em matéria de auxílios estatais.
6. Como o EU ETS apoiará a inovação de baixo carbono?
Um Fundo de Inovação será criado para apoiar investimentos inéditos em energia renovável, captura e armazenamento de carbono (CCS) e inovação de baixo carbono na indústria intensiva em energia.
Cerca de 400 milhões de licenças - representando cerca de 10 mil milhões de euros vendidos - serão reservadas a partir de 2021 para o efeito. Além disso, outros 50 milhões de licenças não atribuídas [3] de 2013-2020 serão reservadas para permitir que o Fundo de Inovação comece antes de 2021 e inclua projetos de apoio às tecnologias inovadoras na indústria [4].
O Fundo de Inovação baseia-se no sucesso do programa de financiamento existente para apoiar a inovação de baixo carbono usando os proventos de 300 milhões de permissões durante 2013-2020 (o chamado NER 300).
7. Quais são os objetivos do Fundo de Modernização?
O objectivo do Fundo de Modernização é apoiar os Estados-Membros de rendimento mais baixo a satisfazer as elevadas necessidades de investimento relacionadas com a eficiência energética e a modernização dos seus sistemas energéticos.
Entre 2021 e 2030, 2% dos subsídios, cerca de 310 milhões de licenças no total, serão reservados para estabelecer o fundo. Todos os Estados-Membros contribuirão para o fundo, que beneficiará 10 Estados-Membros com um PIB per capita inferior a 60% da média da UE (em 2013). Os países elegíveis para receber apoio são: Bulgária, Croácia, República Checa, Estónia, Hungria, Letónia, Lituânia, Polónia, Roménia e Eslováquia.
A Diretiva RCLE deve estabelecer uma estrutura de governação para o Fundo de Modernização que envolva os Estados-Membros, o Banco Europeu de Investimento e a Comissão.
8. Como a revisão do EU ETS afeta a Reserva de Estabilidade do Mercado?
O recente acordo sobre a Reserva de Estabilidade do Mercado (MSR) permite que as licenças não alocadas sejam transferidas para o MSR em 2020. Segundo essa regra, os analistas estimam que cerca de 550 a 700 milhões de permissões podem ser transferidas para o MSR em 2020. A pedido do Considerando que o Parlamento e o Conselho ponderarão a utilização de licenças não atribuídas após 2020, a Comissão propõe a utilização de 250 milhões de licenças não atribuídas de 2013 a 2020 para estabelecer uma reserva para instalações novas e em crescimento.
9 Houve uma consulta pública sobre esta proposta?
Os Estados-Membros, os representantes da indústria, as ONG, as instituições de investigação e académicas, os sindicatos e os cidadãos participaram em várias fases do desenvolvimento desta proposta. Extensas consultas às partes interessadas foram realizadas em 2014 sobre vários aspectos técnicos do EU ETS. A Comissão recebeu mais de 500 contribuições que foram tomadas em consideração na preparação desta proposta.
Na sequência destas consultas e da análise dos objetivos da política climática da UE para 2030, a Comissão realizou uma avaliação de impacto da revisão do RCLE-UE, também hoje publicada (documentação).
A proposta legislativa foi apresentada ao Parlamento Europeu e ao Conselho para adopção, bem como ao Comité Económico e Social e ao Comité das Regiões, para parecer. A Comissão irá trabalhar com estas instituições para ver esta legislação através de. Cidadãos e partes interessadas podem opinar sobre essa proposta nas próximas oito semanas. Estes serão introduzidos no debate legislativo e apresentados ao Parlamento Europeu e ao Conselho.
Para mais detalhes, consulte as perguntas adicionais no site da DG Clima.
Por favor, veja também o infográfico no Anexo desta ficha informativa.
[1] O fator de correção transetorial reduz a atribuição gratuita em todos os setores se o pedido de licenças gratuitas for superior ao montante disponível.
[2] Os custos indiretos do carbono surgem principalmente para indústrias intensivas em eletricidade devido aos custos de carbono que estão sendo repassados ​​a eles no preço da eletricidade.
[3] As licenças não atribuídas são as que foram inicialmente destinadas à atribuição a título gratuito, mas não foram atribuídas devido a encerramentos de empresas ou a reduções da produção.
[4] Por exemplo, captura de carbono e utilização de projetos de demonstração.

Ficha informativa sobre a proposta da Comissão relativa à redução das emissões de gases com efeito de estufa nos Estados-Membros (2021-2030)
Bruxelas, 20 de julho de 2016.
Perguntas e respostas.
1. Regras claras para a modernização de uma economia de baixo teor de carbono na Europa.
Os esforços coletivos de todos os Estados Membros serão necessários para modernizar a economia e garantir uma transição bem sucedida para uma economia de baixo carbono. Esta é uma mudança que proporcionará oportunidades de emprego, crescimento e investimento para a Europa, ao mesmo tempo que atenua as alterações climáticas perigosas. Essa transição requer mudanças nos comportamentos e incentivos de negócios e investimentos em todo o espectro de políticas. A modernização da economia estimulará o investimento e a inovação em novas tecnologias e garantirá que a UE possa continuar a ser um líder mundial em energias renováveis ​​e ser competitiva nos mercados de bens e serviços, como veículos com baixas emissões e eficiência energética.
Na sequência do acordo alcançado pelos Chefes de Estado ou de Governo da União Europeia em outubro de 2014 e posteriormente confirmado em março de 2016, a proposta de hoje, o "Regulamento de Partilha de Esforços", fixa metas anuais vinculativas de emissão de gases com efeito de estufa para os Estados-Membros. 2030 para os setores da economia não regulamentados pelo Sistema de Comércio de Emissões da UE (EU ETS) [1]. Estes setores incluem edifícios, agricultura, gestão de resíduos e contabilidade de transportes para quase 60% do total de emissões da UE em 2014. A definição das metas nacionais de redução de emissões baseia-se na justiça, solidariedade, custo-efetividade e integridade ambiental.
Juntamente com a proposta de julho de 2015 para a revisão do RCLE-UE e a proposta de hoje de incluir o setor do uso do solo no quadro de clima e energia de 2030, isso garantirá a realização dos compromissos da União Europeia e dos seus Estados-Membros Acordo sobre mudanças climáticas.
Em outubro de 2014, os Chefes de Estado ou de Governo da UE definiram uma meta nacional de redução de emissões de pelo menos 40% até 2030, em comparação com 1990. Todos os Estados Membros e todos os setores devem contribuir para alcançar essas reduções de emissões. Para o fazer de uma forma rentável, os sectores industrial e de energia abrangidos pelo regime de comércio de emissões da UE (ETS) deverão reduzir as emissões em 43% até 2030 em comparação com 2005. Outros sectores da economia (os chamados não-ETS sectores) deverá reduzir as emissões em 30% até 2030, em comparação com 2005.
2. Distribuição justa e rentável do objectivo de redução de 30% das emissões entre todos os Estados-Membros da UE.
Este pacote de medidas apresentado pela Comissão ajuda a Europa a preparar-se para o futuro ea permanecer competitiva. Traduz os compromissos assumidos pelos Estados-Membros em outubro de 2014 e destina-se principalmente aos Estados-Membros, uma vez que estarão na vanguarda da decisão sobre como implementar medidas para cumprir o objetivo de emissão de gases com efeito de estufa acordado para 2030.
Todos os Estados-Membros terão metas nacionais de emissão para 2030 expressas como uma redução percentual em relação aos níveis de emissão de 2005, bem como acesso a novas flexibilidades para alcançar esses objetivos de maneira eficiente. Colectivamente, estes objectivos nacionais proporcionam uma redução global da UE de 30% nos sectores abrangidos pela proposta. As metas de 2030 variam de 0% a -40% em relação aos níveis de 2005. A tabela abaixo inclui a meta e o nível de acesso a essas novas flexibilidades para cada Estado Membro:
Tabela 1: Metas propostas e acesso a novas flexibilidades.
2030 em relação a 2005.
Flexibilidade anual máxima.
Flexibilidade pontual do Sistema de Comércio de Emissões para o Regulamento de Partilha de Esforços.
Flexibilidade do setor de uso da terra para o Regulamento de Partilha de Esforços *
* Estimativa, limite é expresso em milhões de toneladas em 10 anos.
A proposta continua a reconhecer as diferentes capacidades dos Estados-Membros para tomar medidas através da diferenciação de objetivos em função do PIB per capita em todos os Estados-Membros. Isto garante justiça, porque os Estados-Membros de rendimento mais elevado assumem metas mais ambiciosas do que os Estados-Membros de rendimento mais baixo.
Os líderes da UE reconheceram que uma abordagem para os Estados-Membros de rendimento mais elevado, baseada unicamente no PIB per capita, significaria que alguns teriam custos relativamente elevados para atingir os seus objetivos. Para resolver este problema, um grupo de Estados-Membros com um PIB per capita superior à média da União deverá ser relativamente ajustado para refletir a relação custo-eficácia de uma forma justa e equilibrada.
A proposta cria um sistema flexível, no qual os Estados-Membros podem reduzir as emissões em conjunto, em vários sectores e ao longo do tempo, reflectindo também a diferente estrutura das economias dos Estados-Membros. Ele não apenas estabelece metas nacionais, mas também fornece uma série de flexibilidades para permitir uma realização justa e eficiente em termos de custo das metas. Em especial, são introduzidas duas novas flexibilidades, conforme descrito abaixo, que permitirão aos Estados-Membros atingir os seus objetivos de forma eficiente em termos de custos.
3. Nova flexibilidade pontual para aceder às licenças do sistema de comércio de licenças de emissão da UE.
A nova flexibilidade permite que os Estados-Membros elegíveis atinjam as suas metas nacionais, cobrindo algumas emissões nos sectores do sistema de comércio não de emissão com licenças do sistema de comércio de emissões da UE que normalmente teriam sido leiloadas, gerando receitas para esse Estado-Membro.
Os Estados-Membros elegíveis e o nível máximo de acesso associado são estabelecidos na proposta (expressa em% das emissões do ano de referência de 2005). A nível da UE, isto não pode exceder 100 milhões de toneladas de CO 2 no período 2021-2030. A fim de preservar a previsibilidade no RCLE, os Estados-Membros elegíveis devem notificar à Comissão, até 2020, o montante dessa flexibilidade que utilizarão durante o período. A previsibilidade e a integridade ambiental são mantidas porque a transferência é estritamente limitada em volume e decidida de antemão.
4. Nova flexibilidade para acessar créditos do setor de uso da terra.
A fim de estimular acções adicionais no sector do uso da terra, esta proposta permite que até 280 milhões de toneladas de CO 2 sejam creditadas a partir de certas categorias de terras [2] a serem utilizadas para as metas nacionais durante todo o período de 2021-2030. O número de créditos que podem ser utilizados por cada Estado-Membro é incluído na proposta. Todos os Estados-Membros têm acesso a estes créditos para fins de cumprimento, enquanto o acesso é mais elevado para os Estados-Membros com uma quota maior de emissões da agricultura. Em consonância com a orientação dos líderes da UE, reconhece-se que existe um menor potencial de mitigação das emissões do setor agrícola.
5. Manter as flexibilidades existentes: bancário, empréstimo, compra e venda.
Além disso, a proposta oferece várias flexibilidades para abordar a relação custo-eficácia. Nos anos em que as emissões são inferiores às suas alocações anuais de emissões (AEAs), os Estados-Membros podem depositar quaisquer AEAs excedentários e utilizá-los nos anos posteriores, quando os limites forem mais baixos. Nos anos em que as emissões são mais altas que o limite anual, elas podem emprestar AEAs do ano seguinte. Isto dá aos Estados-Membros a flexibilidade para lidar com as flutuações anuais das emissões devido a condições meteorológicas ou económicas.
Os Estados-Membros podem também comprar e vender verbas de e para outros Estados-Membros. Este é um veículo importante para garantir a rentabilidade, uma vez que permite aos Estados-Membros acederem a reduções de emissões onde são mais baratos e a receita pode ser usada para investir na modernização.
6. Trajetória de Emissões e Ponto de Partida.
As metas nacionais estabelecidas na proposta não são apenas para o ano 2030. De fato, a proposta estabelece um limite para cada ano no período de 10 anos até 2030. O limite para cada ano é definido de acordo com uma trajetória linear decrescente. Isso garante reduções ano a ano e adiciona integridade à meta de 2030 porque é o resultado de reduções ao longo de 10 anos em vez de um ponto isolado. O ponto de partida para a trajectória linear é definido a partir de 2020 como emissões médias em 2016-2018 porque serão os dados mais recentes disponíveis em 2020. Os Estados-Membros de rendimento mais baixo que ainda pudessem aumentar as suas emissões até 2020 terão um ponto acrescentando que as emissões acordadas aumentam entre 2018 e 2020.
7. Regras claras para relatar e acompanhar o progresso.
A proposta mantém relatórios anuais e obrigações de conformidade para o período 2021-2030.
A Comissão avaliará os progressos realizados no sentido de atingir os objectivos anualmente e apresentará um relatório sobre o assunto. Se algum Estado-Membro não estiver no bom caminho, é necessário que ele faça um plano de ação apropriado. A fim de reduzir a carga administrativa e permitir a contribuição potencial do uso da terra, uma revisão abrangente dos relatórios de emissões de GEE dos Estados Membros e a verificação mais formal da conformidade serão organizadas a cada 5 anos, ao invés de anualmente. A primeira dessas revisões será em 2027 para os anos 2021-2025, seguida em 2032 para os anos 2026-2030. Este procedimento alinha de forma aproximada a proposta com o ciclo de revisão quinquenal previsto no Acordo de Paris e está em consonância com o compromisso da Comissão no sentido de legislar melhor.
Quando um Estado-Membro ainda não cumpre a sua obrigação anual em qualquer ano, tendo em conta a utilização de flexibilidades, o défice é multiplicado por um fator de 1,08 e adicionado à obrigação do ano seguinte.
8. Instrumentos para os Estados-Membros cumprirem os seus objetivos nacionais.
Em sectores como os edifícios e os transportes rodoviários, muitas das decisões importantes serão tomadas a nível dos Estados-Membros. Políticas e medidas para reduzir emissões potencialmente incluem gerenciamento de tráfego, mudanças no transporte de carbono, regimes de taxação, promoção de transporte público, biocombustíveis, planejamento urbano e de transporte, melhores padrões de desempenho energético para edifícios, sistemas de aquecimento mais eficientes e menos intensivos em carbono. e energia renovável para aquecimento. As medidas para reduzir e reciclar os fluxos de resíduos e para reduzir a deposição em aterro também reduzem as emissões de gases com efeito de estufa (em particular as emissões de metano). O setor agrícola também pode contribuir melhorando a eficiência da produção em geral. Várias ações específicas de mitigação também existem, como a produção de biogás a partir de esterco.
Várias medidas importantes a nível da UE ajudarão também os Estados-Membros a reduzir as emissões e, assim, cumprir as suas metas nacionais. Estão previstas propostas legislativas complementares para o final de 2016, a fim de alcançar as metas acordadas pelo Conselho Europeu de, pelo menos, 27% para a quota das energias renováveis ​​até 2030 eo mesmo objetivo para melhorar a energia (será revisto até 2020, tendo em conta um nível da UE de 30%).
Políticas importantes neste contexto são a Diretiva de Eficiência Energética e a Diretiva de Desempenho Energético dos Edifícios. Além disso, o regulamento relativo aos gases fluorados assegurará que os gases que aquecem o clima (utilizados, por exemplo, em frigoríficos e sistemas de arrefecimento) sejam substituídos por alternativas respeitadoras do clima.
O transporte é o maior setor em termos de emissões nos setores não abrangidos pelo ETS, e o único que tem visto aumentos de emissões desde 1990. Desde 2007, as emissões começaram a diminuir. Para continuar essa tendência, outras políticas precisarão ser implementadas. A Estratégia Europeia para a Mobilidade de Baixas Emissões de hoje, que é apresentada em conjunto com a presente proposta, aborda novas medidas para reduzir as emissões nos transportes.
As políticas da UE beneficiam do mercado único para estimular a inovação e fornecer mais produtos e soluções com maior eficiência de custos.
9. A UE está no bom caminho para cumprir o seu objetivo de 2020.
Espera-se que a UE supere a sua meta de -10% nos sectores não abrangidos pelo RCLE, conforme estabelecido na actual Decisão de Partilha de Esforços [3]. Os últimos dados de emissões de 2014 indicam que as emissões diminuíram 13% nestes até 2005. De acordo com as projeções da UE, em 2020, as emissões deverão ser reduzidas em 16% nestes setores em comparação com 2005. Para quase todos os Estados-Membros, as emissões em 2020 deverão ser inferiores aos seus limites nacionais para esse ano.
Notícias da DG CLIMA - website (incluindo documentos legais)
Comunicado de imprensa: União da Energia e Ação Climática: Impulsionar a transição da Europa para uma economia de baixo carbono.
Ficha informativa: perguntas e respostas sobre a estratégia europeia para a mobilidade com baixas emissões.
Ficha informativa: Perguntas e respostas sobre a proposta de integrar o setor do uso da terra na Estrutura da UE para o Clima e a Energia 2030.
[1] A proposta de Regulamento de Partilha de Esforços de hoje é o seguimento da Decisão de Partilha de Esforços (Decisão n. º 406/2009 / CE) que estabeleceu metas nacionais de emissões para os Estados-Membros nos setores não abrangidos pelo ETS entre 2013 e 2020.
[2] A flexibilidade aplica-se apenas aos créditos líquidos gerados internamente por terras florestadas, pastagens manejadas e terras cultivadas manejadas.

O sistema de comércio de emissões da UE (EU ETS)
O Sistema de Comércio de Emissões da UE foi explicado.
O sistema de comércio de emissões da UE (EU ETS) é uma pedra angular da política da UE para combater as alterações climáticas e o seu instrumento fundamental para reduzir as emissões de gases com efeito de estufa de forma rentável. É o primeiro grande mercado de carbono do mundo e continua sendo o maior deles.
opera em 31 países (todos os 28 países da UE mais a Islândia, Liechtenstein e Noruega) limita as emissões de mais de 11.000 instalações que utilizam energia pesada (centrais elétricas e plantas industriais) e companhias aéreas que operam entre esses países cobrem cerca de 45% das emissões de gases com efeito de estufa da UE emissões.
Para uma visão geral detalhada, consulte:
Um sistema 'cap and trade'.
O EU ETS trabalha no princípio do limite e comércio.
Um limite é definido na quantidade total de certos gases de efeito estufa que podem ser emitidos pelas instalações cobertas pelo sistema. O limite é reduzido ao longo do tempo para que as emissões totais caiam.
Dentro do limite, as empresas recebem ou compram licenças de emissão que podem negociar umas com as outras conforme necessário. Eles também podem comprar quantidades limitadas de créditos internacionais de projetos de redução de emissões em todo o mundo. O limite do número total de permissões disponíveis garante que elas tenham um valor.
Após cada ano, uma empresa deve entregar licenças suficientes para cobrir todas as suas emissões, caso contrário, multas pesadas são impostas. Se uma empresa reduz suas emissões, ela pode manter as licenças de reposição para cobrir suas necessidades futuras ou então vendê-las para outra empresa que não possui licenças.
O comércio traz flexibilidade que garante que as emissões sejam cortadas onde custa menos. Um preço robusto de carbono também promove investimentos em tecnologias limpas e de baixo carbono.
Principais características da fase 3 (2013-2020)
O EU ETS está agora em sua terceira fase - significativamente diferente das fases 1 e 2.
As principais mudanças são:
Aplica-se um único limite de emissões à escala da UE em vez do anterior sistema de limites nacionais O leilão é o método por defeito para atribuição de licenças (em vez de atribuição a título gratuito) e as regras de atribuição harmonizadas aplicam-se às licenças ainda gratuitas. os gases incluíram 300 milhões de licenças reservadas na New Entrants Reserve para financiar a implantação de tecnologias inovadoras de energia renovável e captura e armazenamento de carbono por meio do programa NER 300.
Setores e gases cobertos.
O sistema abrange os seguintes setores e gases com foco nas emissões que podem ser medidas, reportadas e verificadas com um alto nível de precisão:
dióxido de carbono (CO 2) da geração de energia e calor - setores intensivos em energia, incluindo refinarias de petróleo, siderúrgicas e produção de ferro, alumínio, metais, cimento, cal, vidro, cerâmica, polpa, papel, papelão, ácidos e produtos químicos orgânicos a granel Óxido nitroso (N 2 O) da aviação comercial a partir da produção de ácidos nítrico, adípico e glioxílico e de perfluorocarbonetos glioxálicos (PFC) a partir da produção de alumínio.
A participação no EU ETS é obrigatória para empresas nestes setores, mas.
em alguns setores, apenas plantas acima de um determinado tamanho são incluídas. Algumas pequenas instalações podem ser excluídas se os governos implementarem medidas fiscais ou outras medidas que reduzirão suas emissões em um valor equivalente no setor de aviação; até 2016, o EU ETS se aplica apenas aos vôos entre aeroportos situados no Espaço Económico Europeu (EEE).
Entregando reduções de emissões.
O EU ETS provou que colocar um preço no carbono e comercializá-lo pode funcionar. As emissões das instalações do regime estão a diminuir como previsto - cerca de 5% em comparação com o início da fase 3 (2013) (ver dados de 2015).
Em 2020, as emissões dos setores abrangidos pelo sistema serão 21% menores do que em 2005.
Desenvolvendo o mercado de carbono.
Criado em 2005, o EU ETS é o primeiro e maior sistema internacional de comércio de emissões do mundo, respondendo por mais de três quartos do comércio internacional de carbono.
O EU ETS também está inspirando o desenvolvimento do comércio de emissões em outros países e regiões. A UE pretende ligar o EU ETS a outros sistemas compatíveis.
Legislação principal do EU ETS.
30/04/2014 - Versão consolidada da Directiva 2003/87 / CE do Parlamento Europeu e do Conselho, relativa à criação de um regime de comércio de licenças de emissão de gases com efeito de estufa na Comunidade e que altera a Directiva 96/61 / CE do Conselho 23/04/2009 - Diretiva 2009/29 / CE do Parlamento Europeu e do Conselho que altera a Diretiva 2003/87 / CE no sentido de melhorar e tornar extensivo o regime de comércio de licenças de emissão de gases com efeito de estufa da Comunidade 19/11/2008 - Diretiva 2008/101 / CE do o Parlamento Europeu e o Conselho que altera a Directiva 2003/87 / CE de modo a incluir as actividades da aviação no regime de comércio de licenças de emissão de gases com efeito de estufa na Comunidade 27/10/2004 - Directiva 2004/101 / CE do Parlamento Europeu e do Conselho o Conselho que altera a Directiva 2003/87 / CE, relativa à criação de um regime de comércio de licenças de emissão de gases com efeito de estufa na Comunidade, no âmbito dos mecanismos de projecto do Protocolo de Quioto 13/10/2003 - Directiva 2003/87 / CE do Parlamento Europeu e do Conselho ncil que estabelece um regime de comércio de licenças de emissão de gases com efeito de estufa na Comunidade e altera a Directiva 96/61 / CE do Conselho.
Relatórios do mercado de carbono.
23/11/2017 - COM (2017) 693 - Relatório sobre o funcionamento do mercado europeu do carbono 01/02/2017 - COM (2017) 48 - Relatório sobre o funcionamento do mercado europeu do carbono 18/11/2015 - COM ( 2015) 576 - Relatório sobre o funcionamento do mercado europeu do carbono 14/11/2012 - COM (2012) 652 - A situação do mercado europeu do carbono em 2012.
Revisão do EU ETS para a fase 3.
04/02/2011 - Conclusões do Conselho Europeu de 4 de fevereiro de 2011 (ver conclusões 23 e 24) 18/03/2010 - Orientações sobre a interpretação do anexo I da Diretiva RCLE-UE (excluindo atividades de aviação) 18/03/2010 - Orientação documento para identificação dos geradores de electricidade 06/04/2009 - Comunicado de imprensa do Conselho sobre a adopção do pacote clima-energia 12/12/2008 - Conclusões da Presidência do Conselho Europeu (11 e 12 de Dezembro de 2008) 12/12/2008 - Conselho Europeu Declaração sobre a utilização das receitas dos leilões 23/01/2008 - Proposta de Directiva do Parlamento Europeu e do Conselho que altera a Directiva 2003/87 / CE no sentido de melhorar e alargar o sistema de comércio de licenças de emissão de gases com efeito de estufa da Comunidade 23 / 01/2008 - Commission staff working document - Accompanying document to the Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 2003/87/EC so as to improve and extend the EU greenhouse gas emission allowance trading system - Impact assessment.
Implementação.
04/07/2013 - Amended Draft Regulation on determining international credit entitlements 05/06/2013 - Draft regulation on determining international credit entitlements 05/05/2013 Commission Regulation (EU) No 389/2013 of 2 May 2013 establishing a Union Registry pursuant to Directive 2003/87/EC of the European Parliament and of the Council, Decisions No 280/2004/EC and No 406/2009/EC of the European Parliament and of the Council and repealing Commission Regulations (EU) No 920/2010 and No 1193/2011 Text with EEA relevance 18/11/2011 - Commission Regulation establishing a Union Registry for the trading period commencing on 1 January 2013, and subsequent trading periods, of the Union emissions trading scheme pursuant to Directive 2003/87/EC of the European Parliament and of the Council and Decision 280/2004/EC of the European Parliament and of the Council and amending Regulations (EC) No 2216/2004 and (EU) No 920/2010 - not yet published in the Official Journal 07/10/2010 - Commission Regulation (EU) No 920/2010 for a standardised and secured system of registries pursuant to Directive 2003/87/EC of the European Parliament and of the Council and Decision No 280/2004/EC of the European Parliament and of the Council - version not including changes brought by Regulation of 18 November 2011 08/10/2008 - Commission Regulation (EC) No 994/2008 for a standardised and secured system of registries pursuant to Directive 2003/87/EC of the European Parliament and of the Council and Decision No 280/2004/EC of the European Parliament and of the Council - version applicable until 31 December 2011 26/10/2007 - EEA Joint Committee Decision No 146/2007 linking the EU ETS with Norway, Iceland and Liechtenstein 13/11/2006 - Commission Decision 2006/780/EC on avoiding DOUBLE COUNTING of greenhouse gas emission reductions under the Community emissions trading scheme for project activities under the Kyoto Protocol pursuant to Directive 2003/87/EC of the European Parliament and of the Council (notified under document number C(2006) 5362) 21/12/2004 - Consolidated version of Commission Regulation (EC) No 2216/2004 for a standardised and secured system of registries amended by Commission Regulation (EC) No 916/2007 of 31 July 2007, Commission Regulation (EC) No 994/2008 of 8 October 2008 and Commission Regulation (EU) No 920/2010 of 7 October 2010 - version not including changes brought by Regulation of 18 November 2011.
Application of VAT.
Legislative History of Directive 2003/87/EC.
Work prior to the Commission proposal.
08/02/2000 - COM(2000) 87 - Green Paper on greenhouse gas emissions trading within the European Union Mandate and results of ECCP Working Group 1 : Flexible mechanisms 04/09/2001 - Chairman's Summary Record of Stakeholder consultation meeting (with Industry and Environmental NGOs) 19/05/1999 - COM(1999) 230 - Preparing for Implementation of the Kyoto Protocol 03/06/1998 - COM(1998) 353 - Climate Change - Towards an EU Post-Kyoto Strategy Scope of the EU ETS: 07/2007 - Small Installations within the EU Emissions Trading System 10/2006 - Inclusion of additional activities and gases into the EU Emissions Trading System Further harmonisation and increased predictability: 12/2006 - The approach to new entrants and closures 10/2006 - Auctioning of CO2 emission allowances in the EU ETS 10/2006 - Harmonisation of allocation methodologies 12/2006 - Report on international competitiveness ECCP working group on emissions trading on the review of the EU ETS 15/06/2007 - Final report of the 4th meeting on Linking with Emission Trading Systems in Third Countries 22/05/2007 - Final report of the 3rd meeting on Further Harmonisation and Increased Predictability 26/04/2007 - Final Report of the 2nd meeting on Robust Compliance and Enforcement 09/03/2007 - Final Report of the 1st meeting on The Scope of the Directive.
Commission proposal of October 2001.
22/01/2002 - Non-paper on synergies between the EC emissions trading proposal (COM(2001)581) and the IPPC Directive 23/10/2001 - COM(2001) 581 - Proposal for a framework Directive for greenhouse gas emissions trading within the European Community.
Commission's reaction to reading of the proposal in Council and Parliament (including Council's common position)
18/07/2003 - COM(2003) 463 - Opinion of the Commission on the European Parliament's amendments to the Council's common position regarding the proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council 20/06/2003 - COM(2003) 364 - Commission Communication to the European Parliament concerning the Council's Common Position on the adoption of a Directive establishing a scheme for greenhouse gas emission allowance trading within the Community and amending Council Directive 96/61/EC 18/03/2003 - Common Position (EC) No 28/2003 - Council's Common Position on the adoption of a Directive establishing a scheme for greenhouse gas emission allowance trading within the Community and amending Council Directive 96/61/EC 27/11/2002 - COM(2002) 680 - Amended proposal for a directive of the European Parliament and of the Council establishing a scheme for greenhouse gas emission allowance trading within the Community and amending Council Directive 96/61/EC Faq.
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Questions and Answers on the revised EU Emissions Trading System (December 2008)
What is the aim of emissions trading?
The aim of the EU Emissions Trading System (EU ETS) is to help EU Member States achieve their commitments to limit or reduce greenhouse gas emissions in a cost-effective way. Allowing participating companies to buy or sell emission allowances means that emission cuts can be achieved at least cost.
The EU ETS is the cornerstone of the EU's strategy for fighting climate change. It is the first international trading system for CO 2 emissions in the world and has been in operation since 2005. As of I January 2008 it applies not only to the 27 EU Member States, but also to the other three members of the European Economic Area – Norway, Iceland and Liechtenstein. It currently covers over 10,000 installations in the energy and industrial sectors which are collectively responsible for close to half of the EU's emissions of CO 2 and 40% of its total greenhouse gas emissions. An amendment to the EU ETS Directive agreed in July 2008 will bring the aviation sector into the system from 2012.
How does emissions trading work?
The EU ETS is a 'cap and trade' system, that is to say it caps the overall level of emissions allowed but, within that limit, allows participants in the system to buy and sell allowances as they require. These allowances are the common trading 'currency' at the heart of the system. One allowance gives the holder the right to emit one tonne of CO 2 or the equivalent amount of another greenhouse gas. The cap on the total number of allowances creates scarcity in the market.
In the first and second trading period under the scheme, Member States had to draw up national allocation plans (NAPs) which determine their total level of ETS emissions and how many emission allowances each installation in their country receives. At the end of each year installations must surrender allowances equivalent to their emissions. Companies that keep their emissions below the level of their allowances can sell their excess allowances. Those facing difficulty in keeping their emissions in line with their allowances have a choice between taking measures to reduce their own emissions – such as investing in more efficient technology or using less carbon-intensive energy sources – or buying the extra allowances they need on the market, or a combination of the two. Such choices are likely to be determined by relative costs. In this way, emissions are reduced wherever it is most cost-effective to do so.
How long has the EU ETS been operating?
The EU ETS was launched on 1 January 2005. The first trading period ran for three years to the end of 2007 and was a 'learning by doing' phase to prepare for the crucial second trading period. The second trading period began on 1 January 2008 and runs for five years until the end of 2012. The importance of the second trading period stems from the fact that it coincides with the first commitment period of the Kyoto Protocol, during which the EU and other industrialised countries must meet their targets to limit or reduce greenhouse gas emissions. For the second trading period EU ETS emissions have been capped at around 6.5% below 2005 levels to help ensure that the EU as a whole, and Member States individually, deliver on their Kyoto commitments.
What are the main lessons learned from experience so far?
The EU ETS has put a price on carbon and proved that trading in greenhouse gas emissions works. The first trading period successfully established the free trading of emission allowances across the EU, put in place the necessary infrastructure and developed a dynamic carbon market. The environmental benefit of the first phase may be limited due to excessive allocation of allowances in some Member States and some sectors, due mainly to a reliance on emission projections before verified emissions data became available under the EU ETS. When the publication of verified emissions data for 2005 highlighted this “over-allocation”, the market reacted as would be expected by lowering the market price of allowances. The availability of verified emissions data has allowed the Commission to ensure that the cap on national allocations under the second phase is set at a level that results in real emission reductions.
Besides underlining the need for verified data, experience so far has shown that greater harmonisation within the EU ETS is imperative to ensure that the EU achieves its emissions reductions objectives at least cost and with minimal competitive distortions. The need for more harmonisation is clearest with respect to how the cap on overall emission allowances is set.
Os dois primeiros períodos de comércio mostram também que os métodos nacionais amplamente divergentes de atribuição de licenças a instalações ameaçam a concorrência leal no mercado interno. Furthermore, greater harmonisation, clarification and refinement are needed with respect to the scope of the system, the access to credits from emission-reduction projects outside the EU, the conditions for linking the EU ETS to emissions trading systems elsewhere and the monitoring, verification and reporting requirements.
What are the main changes to the EU ETS and as of when will they apply?
The agreed design changes will apply as of the third trading period, i. e. January 2013. While preparatory work will be initiated immediately, the applicable rules will not change until January 2013 to ensure that regulatory stability is maintained.
The EU ETS in the third period will be a more efficient, more harmonised and fairer system.
Increased efficiency is achieved by means of a longer trading period (8 years instead of 5 years), a robust and annually declining emissions cap (21% reduction in 2020 compared to 2005) and a substantial increase in the amount of auctioning (from less than 4% in phase 2 to more than half in phase 3).
Foi harmonizada mais harmonização em muitos domínios, incluindo no que diz respeito à fixação de limites (limite máximo à escala da UE em vez dos limites nacionais nas fases 1 e 2) e às regras para a atribuição gratuita a título transitório.
The fairness of the system has been substantially increased by the move towards EU-wide free allocation rules for industrial installations and by the introduction of a redistribution mechanism that entitles new Member States to auction more allowances.
How does the final text compare to the initial Commission proposal?
The climate and energy targets agreed by the 2007 Spring European Council have been maintained and the overall architecture of the Commission's proposal on the EU ETS remains intact. That is to say that there will be one EU-wide cap on the number of emission allowances and this cap will decrease annually along a linear trend line, which will continue beyond the end of the third trading period (2013-2020). The main difference as compared to the proposal is that auctioning of allowances will be phased in more slowly.
Quais são as principais alterações em relação à proposta da Comissão?
In summary, the main changes that have been made to the proposal are as follows:
Certain Member States are allowed an optional and temporary derogation from the rule that no allowances are to be allocated free of charge to electricity generators as of 2013. This option to derogate is available to Member States which fulfil certain conditions related to the interconnectivity of their electricity grid, share of a single fossil fuel in electricity production, and GDP/capita in relation to the EU-27 average. In addition, the amount of free allowances that a Member State can allocate to power plants is limited to 70% of carbon dioxide emissions of relevant plants in phase 1 and declines in the years thereafter. Furthermore free allocation in phase 3 can only be given to power plants that are operational or under construction no later than end 2008. See reply to question 15 below. There will be more details in the Directive on the criteria to be used to determine the sectors or sub-sectors deemed to be exposed to a significant risk of carbon leakage , and an earlier date of publication of the Commission's list of such sectors (31 December 2009). Moreover, subject to review when a satisfactory international agreement is reached, installations in all exposed industries will receive 100% free allowances to the extent that they use the most efficient technology. The free allocation to industry is limited to the share of these industries' emissions in total emissions in 2005 to 2007. The total number of allowances allocated for free to installations in industry sectors will decline annually in line with the decline of the emissions cap. Member States may also compensate certain installations for CO 2 costs passed on in electricity prices if the CO 2 costs might otherwise expose them to the risk of carbon leakage. The Commission has undertaken to modify the Community guidelines on state aid for environmental protection in this respect. See reply to question 15 below. The level of auctioning of allowances for non-exposed industry will increase in a linear manner as proposed by the Commission, but rather than reaching 100% by 2020 it will reach 70%, with a view to reaching 100% by 2027. As foreseen in the Commission's proposal, 10% of the allowances for auctioning will be redistributed from Member States with high per capita income to those with low per capita income in order to strengthen the financial capacity of the latter to invest in climate friendly technologies. A provision has been added for another redistributive mechanism of 2% of auctioned allowances to take into account Member States which in 2005 had achieved a reduction of at least 20% in greenhouse gas emissions compared with the reference year set by the Kyoto Protocol. The share of auctioning revenues that Member States are recommended to use to fight and adapt to climate change mainly within the EU, but also in developing countries, is raised from 20% to 50%. The text provides for a top-up to the proposed permitted level of use of JI/CDM credits in the 20% scenario for existing operators that received the lowest budgets to import and use such credits in relation to allocations and access to credits in the period 2008-2012. New sectors, new entrants in the periods 2013-2020 and 2008-2012 will also be able to use credits. The total amount of credits that may be used will, however, not exceed 50% of the reduction between 2008 and 2020. Based on a stricter emissions reduction in the context of a satisfactory international agreement, the Commission could allow additional access to CERs and ERUs for operators in the Community scheme. See reply to question 20 below. The proceeds from auctioning 300 million allowances from the new entrants reserve will be used to support up to 12 carbon capture and storage demonstration projects and projects demonstrating innovative renewable energy technologies. A number of conditions are attached to this financing mechanism. See reply to question 30 below. The possibility to opt-out small combustion installations provided they are subject to equivalent measures has been extended to cover all small installations irrespective of activity, the emission threshold has been raised from 10,000 to 25,000 tonnes of CO 2 per year, and the capacity threshold that combustion installations have to fulfil in addition has been raised from 25MW to 35MW. With these increased thresholds, the share of covered emissions that would potentially be excluded from the emissions trading system becomes significant, and consequently a provision has been added to allow for a corresponding reduction of the EU-wide cap on allowances.
Will there still be national allocation plans (NAPs)?
No. In their NAPs for the first (2005-2007) and the second (2008-2012) trading periods, Member States determined the total quantity of allowances to be issued – the cap – and how these would be allocated to the installations concerned. This approach has generated significant differences in allocation rules, creating an incentive for each Member State to favour its own industry, and has led to great complexity.
As from the third trading period, there will be a single EU-wide cap and allowances will be allocated on the basis of harmonised rules. National allocation plans will therefore not be needed any more.
How will the emission cap in phase 3 be determined?
The rules for calculating the EU-wide cap are as follows:
From 2013, the total number of allowances will decrease annually in a linear manner. The starting point of this line is the average total quantity of allowances (phase 2 cap) to be issued by Member States for the 2008-12 period, adjusted to reflect the broadened scope of the system from 2013 as well as any small installations that Member States have chosen to exclude. The linear factor by which the annual amount shall decrease is 1.74% in relation to the phase 2 cap.
The starting point for determining the linear factor of 1.74% is the 20% overall reduction of greenhouse gases compared to 1990, which is equivalent to a 14% reduction compared to 2005. However, a larger reduction is required of the EU ETS because it is cheaper to reduce emissions in the ETS sectors. The division that minimises overall reduction cost amounts to:
uma redução de 21% nas emissões do setor RCLE-UE em relação a 2005 até 2020; a reduction of around 10% compared to 2005 for the sectors that are not covered by the EU ETS.
The 21% reduction in 2020 results in an ETS cap in 2020 of a maximum of 1720 million allowances and implies an average phase 3 cap (2013 to 2020) of some 1846 million allowances and a reduction of 11% compared to the phase 2 cap.
All absolute figures indicated correspond to the coverage at the start of the second trading period and therefore don't take account of aviation, which will be added in 2012, and other sectors that will be added in phase 3.
The final figures for the annual emission caps in phase 3 will be determined and published by the Commission by 30 September 2010.
How will the emission cap beyond phase 3 be determined?
The linear factor of 1.74% used to determine the phase 3 cap will continue to apply beyond the end of the trading period in 2020 and will determine the cap for the fourth trading period (2021 to 2028) and beyond. It may be revised by 2025 at the latest. In fact, significant emission reductions of 60%-80% compared to 1990 will be necessary by 2050 to reach the strategic objective of limiting the global average temperature increase to not more than 2°C above pre-industrial levels.
An EU-wide cap on emission allowances will be determined for each individual year. Will this reduce flexibility for the installations concerned?
No, flexibility for installations will not be reduced at all. In any year, the allowances to be auctioned and distributed have to be issued by the competent authorities by 28 February. The last date for operators to surrender allowances is 30 April of the year following the year in which the emissions took place. So operators receive allowances for the current year before they have to surrender allowances to cover their emissions for the previous year. Allowances remain valid throughout the trading period and any surplus allowances can now be "banked" for use in subsequent trading periods. In this respect nothing will change.
The system will remain based on trading periods, but the third trading period will last eight years, from 2013 to 2020, as opposed to five years for the second phase from 2008 to 2012.
For the second trading period Member States generally decided to allocate equal total quantities of allowances for each year. The linear decrease each year from 2013 will correspond better to expected emissions trends over the period.
What are the tentative annual ETS cap figures for the period 2013 to 2020?
The tentative annual cap figures are as follows:
These figures are based on the scope of the ETS as applicable in phase 2 (2008 to 2012), and the Commission's decisions on the national allocation plans for phase 2, amounting to 2083 million tonnes. These figures will be adjusted for several reasons. Firstly, adjustment will be made to take into account the extensions of the scope in phase 2, provided that Member States substantiate and verify their emissions accruing from these extensions. Secondly, adjustment will be made with respect to further extensions of the scope of the ETS in the third trading period. Thirdly, any opt-out of small installations will lead to a corresponding reduction of the cap. Fourthly, the figures do not take account of the inclusion of aviation, nor of emissions from Norway, Iceland and Liechtenstein.
Will allowances still be allocated for free?
Sim. Industrial installations will receive transitional free allocation. And in those Member States that are eligible for the optional derogation, power plants may, if the Member State so decides, also receive free allowances. It is estimated that at least half of the available allowances as of 2013 will be auctioned.
While the great majority of allowances has been allocated free of charge to installations in the first and second trading periods, the Commission proposed that auctioning of allowances should become the basic principle for allocation. This is because auctioning best ensures the efficiency, transparency and simplicity of the system and creates the greatest incentive for investments in a low-carbon economy. It best complies with the “polluter pays principle” and avoids giving windfall profits to certain sectors that have passed on the notional cost of allowances to their customers despite receiving them for free.
How will allowances be handed out for free?
By 31 December 2010, the Commission will adopt EU-wide rules, which will be developed under a committee procedure (“Comitology”). These rules will fully harmonise allocations and thus all firms across the EU with the same or similar activities will be subject to the same rules. The rules will ensure as far as possible that the allocation promotes carbon-efficient technologies. The adopted rules provide that to the extent feasible, allocations are to be based on so-called benchmarks, e. g. a number of allowances per quantity of historical output. Such rules reward operators that have taken early action to reduce greenhouse gases, better reflect the polluter pays principle and give stronger incentives to reduce emissions, as allocations would no longer depend on historical emissions. All allocations are to be determined before the start of the third trading period and no ex-post adjustments will be allowed.
Which installations will receive free allocations and which will not? How will negative impacts on competitiveness be avoided?
Taking into account their ability to pass on the increased cost of emission allowances, full auctioning is the rule from 2013 onwards for electricity generators. However, Member States who fulfil certain conditions relating to their interconnectivity or their share of fossil fuels in electricity production and GDP per capita in relation to the EU-27 average, have the option to temporarily deviate from this rule with respect to existing power plants. The auctioning rate in 2013 is to be at least 30% in relation to emissions in the first period and has to increase progressively to 100% no later than 2020. If the option is applied, the Member State has to undertake to invest in improving and upgrading of the infrastructure, in clean technologies and in diversification of their energy mix and sources of supply for an amount to the extent possible equal to the market value of the free allocation.
In other sectors, allocations for free will be phased out progressively from 2013, with Member States agreeing to start at 20% auctioning in 2013, increasing to 70% auctioning in 2020 with a view to reaching 100% in 2027. However, an exception will be made for installations in sectors that are found to be exposed to a significant risk of 'carbon leakage'. This risk could occur if the EU ETS increased production costs so much that companies decided to relocate production to areas outside the EU that are not subject to comparable emission constraints. The Commission will determine the sectors concerned by 31 December 2009. To do this, the Commission will assess inter alia whether the direct and indirect additional production costs induced by the implementation of the ETS Directive as a proportion of gross value added exceed 5% and whether the total value of its exports and imports divided by the total value of its turnover and imports exceeds 10%. If the result for either of these criteria exceeds 30%, the sector would also be considered to be exposed to a significant risk of carbon leakage. Installations in these sectors would receive 100% of their share in the annually declining total quantity of allowances for free. The share of these industries' emissions is determined in relation to total ETS emissions in 2005 to 2007.
CO 2 costs passed on in electricity prices could also expose certain installations to the risk of carbon leakage. In order to avoid such risk, Member States may grant a compensation with respect to such costs. In the absence of an international agreement on climate change, the Commission has undertaken to modify the Community guidelines on state aid for environmental protection in this respect.
Under an international agreement which ensures that competitors in other parts of the world bear a comparable cost, the risk of carbon leakage may well be negligible. Therefore, by 30 June 2010, the Commission will carry out an in-depth assessment of the situation of energy-intensive industry and the risk of carbon leakage, in the light of the outcome of the international negotiations and also taking into account any binding sectoral agreements that may have been concluded. The report will be accompanied by any proposals considered appropriate. These could potentially include maintaining or adjusting the proportion of allowances received free of charge to industrial installations that are particularly exposed to global competition or including importers of the products concerned in the ETS.
Who will organise the auctions and how will they be carried out?
Member States will be responsible for ensuring that the allowances given to them are auctioned. Each Member State has to decide whether it wants to develop its own auctioning infrastructure and platform or whether it wants to cooperate with other Member States to develop regional or EU-wide solutions. The distribution of the auctioning rights to Member States is largely based on emissions in phase 1 of the EU ETS, but a part of the rights will be redistributed from richer Member States to poorer ones to take account of the lower GDP per head and higher prospects for growth and emissions among the latter. It is still the case that 10% of the rights to auction allowances will be redistributed from Member States with high per capita income to those with low per capita income in order to strengthen the financial capacity of the latter to invest in climate friendly technologies. However, a provision has been added for another redistributive mechanism of 2% to take into account Member States which in 2005 had achieved a reduction of at least 20% in greenhouse gas emissions compared with the reference year set by the Kyoto Protocol. Nine Member States benefit from this provision.
Any auctioning must respect the rules of the internal market and must therefore be open to any potential buyer under non-discriminatory conditions. By 30 June 2010, the Commission will adopt a Regulation (through the comitology procedure) that will provide the appropriate rules and conditions for ensuring efficient, coordinated auctions without disturbing the allowance market.
How many allowances will each Member State auction and how is this amount determined?
All allowances which are not allocated free of charge will be auctioned. A total of 88% of allowances to be auctioned by each Member State is distributed on the basis of the Member State's share of historic emissions under the EU ETS. For purposes of solidarity and growth, 12% of the total quantity is distributed in a way that takes into account GDP per capita and the achievements under the Kyoto-Protocol.
Which sectors and gases are covered as of 2013?
The ETS covers installations performing specified activities. Since the start it has covered, above certain capacity thresholds, power stations and other combustion plants, oil refineries, coke ovens, iron and steel plants and factories making cement, glass, lime, bricks, ceramics, pulp, paper and board. As for greenhouse gases, it currently only covers carbon dioxide emissions, with the exception of the Netherlands, which has opted in emissions from nitrous oxide.
As from 2013, the scope of the ETS will be extended to also include other sectors and greenhouse gases. CO 2 emissions from petrochemicals, ammonia and aluminium will be included, as will N2O emissions from the production of nitric, adipic and glyocalic acid production and perfluorocarbons from the aluminium sector. The capture, transport and geological storage of all greenhouse gas emissions will also be covered. These sectors will receive allowances free of charge according to EU-wide rules, in the same way as other industrial sectors already covered.
As of 2012, aviation will also be included in the EU ETS.
Will small installations be excluded from the scope?
A large number of installations emitting relatively low amounts of CO 2 are currently covered by the ETS and concerns have been raised over the cost-effectiveness of their inclusion. As from 2013, Member States will be allowed to remove these installations from the ETS under certain conditions. The installations concerned are those whose reported emissions were lower than 25 000 tonnes of CO 2 equivalent in each of the 3 years preceding the year of application. For combustion installations, an additional capacity threshold of 35MW applies. In addition Member States are given the possibility to exclude installations operated by hospitals. The installations may be excluded from the ETS only if they will be covered by measures that will achieve an equivalent contribution to emission reductions.
How many emission credits from third countries will be allowed?
For the second trading period, Member States allowed their operators to use significant quantities of credits generated by emission-saving projects undertaken in third countries to cover part of their emissions in the same way as they use ETS allowances. The revised Directive extends the rights to use these credits for the third trading period and allows a limited additional quantity to be used in such a way that the overall use of credits is limited to 50% of the EU-wide reductions over the period 2008-2020. For existing installations, and excluding new sectors within the scope, this will represent a total level of access of approximately 1.6 billion credits over the period 2008-2020. In practice, this means that existing operators will be able to use credits up to a minimum of 11% of their allocation during the period 2008-2012, while a top-up is foreseen for operators with the lowest sum of free allocation and allowed use of credits in the 2008-2012 period. New sectors and new entrants in the third trading period will have a guaranteed minimum access of 4.5% of their verified emissions during the period 2013-2020. For the aviation sector, the minimum access will be 1.5%. The precise percentages will be determined through comitology.
These projects must be officially recognised under the Kyoto Protocol’s Joint Implementation (JI) mechanism (covering projects carried out in countries with an emissions reduction target under the Protocol) or Clean Development Mechanism (CDM) (for projects undertaken in developing countries). Credits from JI projects are known as Emission Reduction Units (ERUs) while those from CDM projects are called Certified Emission Reductions (CERs).
On the quality side only credits from project types eligible for use in the EU trading scheme during the period 2008-2012 will be accepted in the period 2013-2020. Furthermore, from 1 January 2013 measures may be applied to restrict the use of specific credits from project types. Such a quality control mechanism is needed to assure the environmental and economic integrity of future project types.
To create greater flexibility, and in the absence of an international agreement being concluded by 31 December 2009, credits could be used in accordance with agreements concluded with third countries. The use of these credits should however not increase the overall number beyond 50% of the required reductions. Such agreements would not be required for new projects that started from 2013 onwards in Least Developed Countries.
Based on a stricter emissions reduction in the context of a satisfactory international agreement , additional access to credits could be allowed, as well as the use of additional types of project credits or other mechanisms created under the international agreement. However, once an international agreement has been reached, from January 2013 onwards only credits from projects in third countries that have ratified the agreement or from additional types of project approved by the Commission will be eligible for use in the Community scheme.
Will it be possible to use credits from carbon ‘sinks’ like forests?
No. Before making its proposal, the Commission analysed the possibility of allowing credits from certain types of land use, land-use change and forestry (‘LULUCF’) projects which absorb carbon from the atmosphere. It concluded that doing so could undermine the environmental integrity of the EU ETS, for the following reasons:
LULUCF projects cannot physically deliver permanent emissions reductions. Insufficient solutions have been developed to deal with the uncertainties, non-permanence of carbon storage and potential emissions 'leakage' problems arising from such projects. The temporary and reversible nature of such activities would pose considerable risks in a company-based trading system and impose great liability risks on Member States. The inclusion of LULUCF projects in the ETS would require a quality of monitoring and reporting comparable to the monitoring and reporting of emissions from installations currently covered by the system. This is not available at present and is likely to incur costs which would substantially reduce the attractiveness of including such projects. The simplicity, transparency and predictability of the ETS would be considerably reduced. Moreover, the sheer quantity of potential credits entering the system could undermine the functioning of the carbon market unless their role were limited, in which case their potential benefits would become marginal.
The Commission, the Council and the European Parliament believe that global deforestation can be better addressed through other instruments. For example, using part of the proceeds from auctioning allowances in the EU ETS could generate additional means to invest in LULUCF activities both inside and outside the EU, and may provide a model for future expansion. In this respect the Commission has proposed to set up the Global Forest Carbon Mechanism that would be a performance-based system for financing reductions in deforestation levels in developing countries.
Besides those already mentioned, are there other credits that could be used in the revised ETS?
Sim. Projects in EU Member States which reduce greenhouse gas emissions not covered by the ETS could issue credits. These Community projects would need to be managed according to common EU provisions set up by the Commission in order to be tradable throughout the system. Such provisions would be adopted only for projects that cannot be realised through inclusion in the ETS. The provisions will seek to ensure that credits from Community projects do not result in double-counting of emission reductions nor impede other policy measures to reduce emissions not covered by the ETS, and that they are based on simple, easily administered rules.
Are there measures in place to ensure that the price of allowances won't fall sharply during the third trading period?
A stable and predictable regulatory framework is vital for market stability. The revised Directive makes the regulatory framework as predictable as possible in order to boost stability and rule out policy-induced volatility. Important elements in this respect are the determination of the cap on emissions in the Directive well in advance of the start of the trading period, a linear reduction factor for the cap on emissions which continues to apply also beyond 2020 and the extension of the trading period from 5 to 8 years. The sharp fall in the allowance price during the first trading period was due to over-allocation of allowances which could not be “banked” for use in the second trading period. For the second and subsequent trading periods, Member States are obliged to allow the banking of allowances from one period to the next and therefore the end of one trading period is not expected to have any impact on the price.
A new provision will apply as of 2013 in case of excessive price fluctuations in the allowance market. If, for more than six consecutive months, the allowance price is more than three times the average price of allowances during the two preceding years on the European market, the Commission will convene a meeting with Member States. If it is found that the price evolution does not correspond to market fundamentals, the Commission may either allow Member States to bring forward the auctioning of a part of the quantity to be auctioned, or allow them to auction up to 25% of the remaining allowances in the new entrant reserve.
The price of allowances is determined by supply and demand and reflects fundamental factors like economic growth, fuel prices, rainfall and wind (availability of renewable energy) and temperature (demand for heating and cooling) etc. A degree of uncertainty is inevitable for such factors. The markets, however, allow participants to hedge the risks that may result from changes in allowances prices.
Are there any provisions for linking the EU ETS to other emissions trading systems?
Sim. One of the key means to reduce emissions more cost-effectively is to enhance and further develop the global carbon market. The Commission sees the EU ETS as an important building block for the development of a global network of emission trading systems. Linking other national or regional cap-and-trade emissions trading systems to the EU ETS can create a bigger market, potentially lowering the aggregate cost of reducing greenhouse gas emissions. The increased liquidity and reduced price volatility that this would entail would improve the functioning of markets for emission allowances. This may lead to a global network of trading systems in which participants, including legal entities, can buy emission allowances to fulfil their respective reduction commitments.
The EU is keen to work with the new US Administration to build a transatlantic and indeed global carbon market to act as the motor of a concerted international push to combat climate change.
While the original Directive allows for linking the EU ETS with other industrialised countries that have ratified the Kyoto Protocol, the new rules allow for linking with any country or administrative entity (such as a state or group of states under a federal system) which has established a compatible mandatory cap-and-trade system whose design elements would not undermine the environmental integrity of the EU ETS. Where such systems cap absolute emissions, there would be mutual recognition of allowances issued by them and the EU ETS.
What is a Community registry and how does it work?
Registries are standardised electronic databases ensuring the accurate accounting of the issuance, holding, transfer and cancellation of emission allowances. As a signatory to the Kyoto Protocol in its own right, the Community is also obliged to maintain a registry. This is the Community Registry, which is distinct from the registries of Member States. Allowances issued from 1 January 2013 onwards will be held in the Community registry instead of in national registries.
Will there be any changes to monitoring, reporting and verification requirements?
The Commission will adopt a new Regulation (through the comitology procedure) by 31 December 2011 governing the monitoring and reporting of emissions from the activities listed in Annex I of the Directive. A separate Regulation on the verification of emission reports and the accreditation of verifiers should specify conditions for accreditation, mutual recognition and cancellation of accreditation for verifiers, and for supervision and peer review as appropriate.
What provision will be made for new entrants into the market?
Five percent of the total quantity of allowances will be put into a reserve for new installations or airlines that enter the system after 2013 (“new entrants”). The allocations from this reserve should mirror the allocations to corresponding existing installations.
A part of the new entrant reserve, amounting to 300 million allowances, will be made available to support the investments in up to 12 demonstration projects using the carbon capture and storage technology and demonstration projects using innovative renewable energy technologies. There should be a fair geographical distribution of the projects.
In principle, any allowances remaining in the reserve shall be distributed to Member States for auctioning. The distribution key shall take into account the level to which installations in Member States have benefited from this reserve.
What has been agreed with respect to the financing of the 12 carbon capture and storage demonstration projects requested by a previous European Council?
The European Parliament's Environment Committee tabled an amendment to the EU ETS Directive requiring allowances in the new entrant reserve to be set aside in order to co-finance up to 12 demonstration projects as requested by the European Council in spring 2007. This amendment has later been extended to include also innovative renewable energy technologies that are not commercially viable yet. Projects shall be selected on the basis of objective and transparent criteria that include requirements for knowledge sharing. Support shall be given from the proceeds of these allowances via Member States and shall be complementary to substantial co-financing by the operator of the installation. No project shall receive support via this mechanism that exceeds 15% of the total number of allowances (i. e. 45 million allowances) available for this purpose. The Member State may choose to co-finance the project as well, but will in any case transfer the market value of the attributed allowances to the operator, who will not receive any allowances.
A total of 300 million allowances will therefore be set aside until 2015 for this purpose.
What is the role of an international agreement and its potential impact on EU ETS?
When an international agreement is reached, the Commission shall submit a report to the European Parliament and the Council assessing the nature of the measures agreed upon in the international agreement and their implications, in particular with respect to the risk of carbon leakage. On the basis of this report, the Commission shall then adopt a legislative proposal amending the present Directive as appropriate.
For the effects on the use of credits from Joint Implementation and Clean Development Mechanism projects, please see the reply to question 20.
What are the next steps?
Member States have to bring into force the legal instruments necessary to comply with certain provisions of the revised Directive by 31 December 2009. This concerns the collection of duly substantiated and verified emissions data from installations that will only be covered by the EU ETS as from 2013, and the national lists of installations and the allocation to each one. For the remaining provisions, the national laws, regulations and administrative provisions only have to be ready by 31 December 2012.
The Commission has already started the work on implementation. For example, the collection and analysis of data for use in relation to carbon leakage is ongoing (list of sectors due end 2009). Work is also ongoing to prepare the Regulation on timing, administration and other aspects of auctioning (due by June 2010), the harmonised allocation rules (due end 2010) and the two Regulations on monitoring and reporting of emissions and verification of emissions and accreditation of verifiers (due end 2011).

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The eu emissions trading system (eu ets) fact sheet


The Emission Trading System is part of the European Union (EU)’s efforts to control greenhouse gases (GHGs). As a result of the Kyoto Protocol, the EU was obliged to reduce its collective GHG emissions. To do so, the EU adopted two paths: the ETS, and the Effort Sharing Decision (ESD – see entry in iePEDIA). The ETS was designed to control emissions from large carbon-polluting power and industrial plants, as well as the airline industry. For airlines, only emissions from flights within Europe are covered at the moment. The ESD was designed to control the emissions from other sectors of the economy.
The carbon-pricing mechanism chosen for the ETS was a cap-and-trade system where a cap is set on the total amount emission from certain GHGs from the applicable entities for each year. The emissions are monitored. Each entity is allotted emission allowances that establish what levels of emissions each can emit, the total of which would not exceed the cap. If the company exceeds its allowances, it is liable to the EU for a substantial fine. If a company is energy efficient and emits less than what it has been allotted, then it can trade its excess allowances to other companies that are exceeding their allowances, and the latter pays the former for this trade. To promote further reduction in GHGS, the allowances are reduced over time forcing companies to eliminate carbon and other GHGs from their operations, or pay fines.
Similar systems are being tried in other places but the EU ETS is the largest of the cap-and-trade mechanisms. It covers 11,000 power stations and industrial plants in 31 countries, as well as airlines, and reaches 45% of the EU GHGs.
A critical problem for the ETS is that most allowances were given away free of charge at the beginning in 2005, largely to ease the burden on businesses in adapting to the new obligation. Then the recession hit everywhere and companies produced less energy and products, and emitted less so that they were able to horde large quantities of allowances. As a result the price of trading allowances fell sharply, undermining the ETS as an effective carbon pricing mechanism. If allowances were cheap, a company did not have to worry about reducing its GHGs as much as when prices were high. Lately companies have to purchase their allowances at auctions.
Some further ideas to explore on the EU ETS.
While the companies subject to the ETS are regulated for certain GHGs, what about the other GHGs they emit, like methane. Are these other GHGs regulated from these companies through other means?
Are fracking operations subject to the ETS? How about other mining and drilling operations? If not, how are they regulated for GHGs?
Compare cap-and-trade systems with carbon taxes as carbon pricing mechanisms. Which is better, and how do you decide that?
European Commission, The EU Emissions Trading System (EU ETS): Fact Sheet (October 2013). ec. europa. eu/clima/publications/docs/factsheet_ets_en. pdf.
European Commission, Climate Action: The EU Emission Trading System (EU ETS) . ec. europa. eu/clima/policies/ets/index_en. htm.
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Understanding the European Union’s Emissions Trading System.
This Factsheet is part of the following Dossiers ›
Germany’s increasing CO2 emissions from coal-fired power plants are partially blamed on the low prices for emission allowances in the EU’s Emissions Trading System (EU ETS). The biggest carbon market in the world is faced with an oversupply of permits. The German government, and many EU member states and the European Commission are therefore pushing for a reform of the tool that will make greenhouse gas emissions more costly. This factsheet explains what the EU wants to achieve with the ETS, what went wrong and what is being done to fix it.
What it does.
With the EU ETS, the European Union wanted to create a market mechanism that determines a price for CO 2 emissions and creates incentives to reduce emissions in the most effective way. Companies would have to pay for CO 2 emissions, making power production from burning coal or other fuels more expensive and clean power sources more attractive. At the same time, firms would get an incentive to improve energy efficiency because they could sell their rights to emit CO 2 on the market.
The EU Emissions Trading System (EU ETS) sets an overall limit on all CO 2 emissions from power stations, energy-intensive industries (e. g. oil refineries, steelworks, and producers of iron, aluminium, cement, paper, and glass) and civil aviation. The system includes more than 11,000 power plants and factories in the 28 EU member states plus Iceland, Liechtenstein and Norway, and covers around 45 per cent of the EU’s greenhouse gas emissions. The target of the EU ETS is to reduce greenhouse gas emissions from power stations and other energy intensive industries (such as the production of iron, aluminium, cement, glass, cardboard, acids, etc.) by 1.74 per cent every year starting in 2013, and to achieve an overall reduction in these sectors of 21 per cent by 2020, compared to 2005 levels. These objectives were set with the EU targets of cutting all greenhouse gas emissions by 20 per cent in 2020 compared to 1990 in mind.
How it is supposed to work.
The EU ETS follows a “cap-and-trade” approach: the EU sets a cap on how much greenhouse gas can be emitted each year, and companies need an emission allowance for every tonne of CO 2 they emit within one calendar year. They receive or buy these permits – and they can trade them. Companies face a fine if they emit more CO 2 than they have covered by emission allowances. The fine is 100 euros per excess tonne – for context: the world’s largest chemical company, BASF, produced 23 million tonnes of CO 2 equivalents in 2013 . Companies have an incentive to reduce emissions by investing in energy efficiency because then they can sell excess allowances. Instead of EU ETS allowances, companies can buy credits from emission-saving projects under the Kyoto Protocol’s Clean Development Mechanism (CDM) in developing countries. The idea was to create a mechanism to cut emissions in the most effective way.
Funciona?
The EU ETS has existed since 2005. In the first two trading periods (2005-2007 and 2008-2012) the majority of allowances were given out for free and in generous numbers, so the price for first-period allowances fell to zero in 2007. Now, in the third period (2013-2020) 40 per cent of allowances are being auctioned and power generators have to buy all of their allowances (with exceptions in some member states like Poland, Bulgaria, Hungary, Lithuania, etc.). Still, free allocation prevails in the manufacturing industry (80 per cent) and the aviation sector (85 per cent), and sectors seen exposed to “carbon leakage” also receive an extra amount of free allowances.
As a consequence, prices for permits were never as high as envisaged. The surplus of permits grew even greater after the 2008 economic crisis caused emissions to fall faster than anticipated (production in the steel industry alone declined by 28 per cent between 2008 and 2009) . Critics also said that companies’ frequent use of cheap CDM credits pushed the carbon price down.
While the system has had some effect – it does after all put a cap on carbon emissions – the EU ETS has not produced the anticipated result of making electricity generation from fossil sources like coal more expensive compared to energy from clean power sources such as renewables. In fact, low prices have contributed to a revival of lignite as a cheap and competitive power source. Scientists at the German Institute for Economic Research (Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung, DIW) have calculated that only a price of more than 40 euros per emitted tonne of CO 2 could affect the price of power from coal in a way that would make other energy sources more competitive. But CO 2 allowances were as cheap as 2.81 euros in early 2014 and the average price is around 5 euros.
Can it be fixed?
Purists among economists consider an effective emissions trading scheme like the EU ETS the panacea to cut greenhouse gas emissions – in all sectors, across all countries and without the need of national legislation and subsidies for renewables.
Many member states are now pushing for a reform of the defunct system and the EU has taken some preliminary steps. In a first attempt to reduce the surplus of around 2 billion allowances (July 2014) the EU temporarily removed 900 million permits from auction in 2014-2016 – this instrument is called backloading . The EU intends to return these allowances in 2019-20.
The Commission suggested the implementation of a market stability reserve (MSR) as of 2020. This instrument should allow authorities to increase or decrease the number of CO 2 - permits in the market, following clear rules, in order to regulate the price.
Member state governments will debate the idea again in autumn 2014. Germany has called for the MSR to come into force in 2017 and has suggested transferring the backloaded allowances directly into the reserve. Critics have pointed out that this instrument would have only limited effects because it reacts to sudden events with a two-year time lag, and that even with the MSR the number of total allowances will probably not be reduced quickly enough to reduce the current surplus.
Such doubts have led a number of countries to take individual steps. The UK introduced a price floor for carbon ; Denmark, Sweden, Finland, France, Ireland, the Netherlands have introduced a carbon tax . In Germany, the environmental lobby is also putting pressure on the government to rely less on the ETS and to step up efforts to reduce CO 2 .
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